יום שבת, 27 באפריל 2013

סייטניק קוסקוס עם שום טיבטי




השום הטיבטי מרכיב חשוב ב"סייטניק קוסקוס" 
הכל התחיל בביקור אצל הירקן שלי שכל הזמן מפתיע עם ירקות ופירות מיוחדים, ראיתי את החבילה של השום הטיבטי וידעתי שאני חייבת לקנות ולנסות , כי אני פשוט חולה על שום  ואני ממש מאמינה ביכולות שלו , לא סתם השום הטיבטי נמכר בכמוסות כ"אנטיביוטיקה של הטבע" ועכשיו יש לי סלסלה של שום טיבטי טרי , אז בכלל. יש לי הזדמנות להכין משהו טעים עם זה, ישר חשבתי על שום אפוי בתנור עם סילאן אין דבר יותר טעים מזה. הכי פשוט הכי טעים הכי נימוח בעולם.

חוץ מזה, התחשק לי גם להכין ארוחת קוסקוס, סתם כי לא כל יום יוצא לי ופעם הייתי ממש מכורה לזה תקופה מסויימת עד שנמאס לי , התחשק לי לנסות את הקוסקוס הטבעוני הראשון שלי, והניסיון צלח מעבר למצופה. 

אז איך מכינים קוסקוס כהילכתו? אין לי שמץ , בעצם יש לי אבל זאת כזאת טירחה , שלמי שהזמן שלו יקר, אין ממש כוח להשקיע בלהכין קוסקוס, שאפו למי שמצליח להכין קוסקוס לבד בבית עם סיר אידוי, מה עוד שלא ממש צריך את כל הטירחה , יש את האינסטנט קוסקוס שלמרות שדיווחו לי שהוא לא דומה בכלל לקוסקוס האמיתי , אותי הוא די מספק. 

מתחילים בהכנת הצלי / הבשר :
מצרכים

1 חבילה של סייטן קפוא (עכשיו התחילו להביא אצלנו בסניף את הסייטן הקפוא והוא פשוט נחטף, הייתי בטבע מרקט בבוקר וחזרתי בערב וכל המקרר חוסל, שאלתי את סדרן הסחורה ,איך זה יכול להיות שכל הסייטן נחטף מהבוקר, אז הוא צחק ואמר , כן יש לזה ביקוש, ביקוש לסייטן? הללוייה !!!!! הגיעו ימות משיח ;) 

2. חבילה של שום טיבטי (אם לא מצאתם אז שיני שום רגיל). 

3. למרינדה : 
1/3 או 1/4 כוס שמן קנולה (לא שמן זית) 
1/3 רוטב טריאקי 
1/2 כוס סויה 
תבלינים : פלפל לבן (כפית שטוחה) , כמון (כפית שטוחה) , כורכום (כף שטוחה אפשר גם יותר) וסילאן (כמה שאוהבים אני אוהבת מתוק אז שמתי בנדיבות. זהירות לא יותר מדי אחרת יהיה לכם צלי ממש מתוק. 

ההכנה
אחרי שהסייטן הקפוא הופשר , חותכים לחתיכות של 1 סנטימטר, ומסדרים בתבנית, קולפים את השום הטיבטי ומסדרים בצדדי התבנית, מערבבים את כל חומרי המרינדה ושופכים על חתיכות הסייטן, והשום. 

שמים במקרר במשך כמה שעות או ללילה בתבנית אלומיניום עטופה בניילון נצמד. 

אחרי שהסייטן ספג את המרינדה טוב טוב, הסייטן הוא חומר גלם בעייתי, הוא די יבשושי, ואם אין מרינדה טובה באזור הוא עלול לאכזב, אז תשקו אותו במרינדה זה רק יכול לעשות לו טוב. 

אחרי שהשרנו את פרוסות הסייטן במרינדה, מחממים תנור / טוסטר אובן לחום בינוני, שמים את התבנית האלומיניום מכסים אותה בנייר אלומיניום ומכניסים לטוסטר אובן/לתנור , עכשיו זה עניין של כ- 30 - 40 דקות עד שזה מוכן, אפשר לבדוק ולראות כל הזמן שהסייטן סופג את המרינדה ולא מתייבש, אם נראה לכם שהוא יבש ואין מספיק מרינדה , אז פשוט מוציאים את התבנית ושמים עוד רוטב סויה או טריאקי, או שניהם. מברישים ומכסים במרינדה גם את השום. 

אחרי שזה מוכן , הסייטן צריך להיות שחום ומקורמל למטה, אל תדאגו הוא לא שרוף, זה הסילאן שנותן לו את הצבע הכהה העמוק. מוציאים ויש לכם צלי מוכן.

את המרינדה שהצטברה בתחתית התבנית, אל תזרקו, היא תוכל לשמש לכם רוטב מתקתק לקוסקוס בנוסף לרוטב של הירקות. אם היא מתקררת פשוט לחמם אותה בסיר קטן ולמזוג על הסייטן שאתם מוסיפים לקוסקוס. 


בזמן שהסייטן נאפה בתנור, מכינים את מרק הירקות לקוסקוס 




מצרכים למרק :

  • חבילת בצלצלי שאלוט, לא אלה הכבושים בצינצנת !!! אלה שהשתמשתי בהם הם טריים מגיעים בתבנית / אריזה של כ- 15יחידות (השתמשתי בכולם). ממש אוהבת אותם למרות שהם יקרים פי כמה מהבצל היבש והרגיל, ואם לא מצאתם ולא בא לכם על הבצלצלים האלה, אפשר להשתמש גם ב- 2 בצלים גדולים יבשים, אבל מנסיון הם משדרגים את המנה פי כמה, עדינים ומתקתקים שווה לא לוותר עליהם. 
  • אם לא מכינים את הצלי , אז משתמשים בשום (6 שיני שום מקולפים ) או שום טיבטי גם קלוף
  • רבע ראש סלרי קלוף (שורש סלרי) 
  • 4 ענפים של סלרי אמריקאי (שטופים היטב וחתוכים כל ענף לרבע) 
  • גזר גדול (חתוך למקלות ) 
  • תפו"א ננסיים קלופים (אלה שמוכרים בחבילות למיקרו מזן דזירה (עם הקליפה האדומה) אפשר כמובן גם תפו"א רגילים חתוכים 
  • 1/2 קילו דלעת חתוכה לקוביות 
  • 2 זוקיני עם הקליפה (חתוכים לחצי וכל חצי לשליש) 
  • 2 קישואים רגילים עם הקליפה (חתוכים לחצי וכל חצי לשליש)
  • גרגירי חומוס (אפשר מקופסת שימורים / או משקית של גרגירי חומוס מוכנים, אפשר כאלה שאתם בישלתם והכנתם מבעוד מועד) , אם מקופסא מסננים טוב במסננת  מתחת לברז של מים פושרים מעסה קצת את הגרגירים בידיים הקליפות פשוט מוסרות בקלות   אבל הם נדבקות ליד הרטובה וזה די מעצבן. החלטה שלכם , אם להוריד את הקליפה או לא, אני לא אוהבת את הגרגירים עם הקליפה , אבל זה דורש התעסקות אין ספק, אני מכירה עוד מס' שיטות נוספות, אחרי שסיננתם את החומוס תעסו אותו ותכניסו אותו בסיר עם מים רותחים, יצופו על המים הרבה קליפות , תאספו אותם עם תרווד או עם מסננת קטנה וזירקו לפח. 
  • שיטה נוספת : מניחים את גרגירי החומוס על חצי מגבת מטבח, ומקפלים מעליהם את החצי המגבת השני, מעבירים מערוך על פני המגבת שבתוכה נמצאים גרגרי החומוס. פעולה זו עוזרת להפריד בין הקליפה לחומוס אבל במהלך הפעולה הזאת החומוסים עלולים להתפצל לחצי. 
  • 1 כף שטוחה של כורכום
  • כפית שטוחה כמון 
  • כפית שטוחה של פלפל לבן 
  • כף מלח או יותר 


ההכנה
בסיר יבש מוסיפים 4 כפות שמן ומוסיפים את הבצלצלים השום והסלרי. מאדים כשלוש דקות על להבה בינונית עד גבוהה עד להזהבה קלה. מוסיפים את התבלינים למעט המלח. מערבבים היטב וממשיכים לאדות עוד חצי דקה כדי "לפתוח" את הטעם של התבלינים. מוסיפים את הגזר ותפו"א ומערבבים עוד כמה דקות ספורות, מוסיפים את הדלעת ואת הזוקיני ואת הקישוא ומוסיפים מיד מים (2-4 כוסות לא הרבה מים) אתם לא רוצים שהירקות יהפכו סמרטוטיים אלא ישמרו על צורתם, מוסיפים ממש בסוף את גרגירי החומוס ושוב מערבבים בעדינות, בסוף מוסיפים מלח, הירקות סופחים הרבה מלח בזמן הבישול, אז אם אתם טועמים ולא נראה לכם שיש מספיק מלח , מוסיפים עוד מלח. משאירים את הכל כמה דקות, שתפו"א מתרכך המרק מוכן, מכבים את האש ומשאירים מס' דקות את הסיר מכוסה עם המכסה,  וזהו יש מרק ירקות מצויין. 


השלב הבא: הקוסקוס


  • כוס קוסקוס עם חיטה מלאה של אוסם 
  • כוס מים רותחים 
(יחס של 1:1) 


טוב , פה אין בעיה, פשוט הדרך הכי קלה להכין קוסקוס על כוס קוסקוס מוסיפים 1 כוס מים רותחים עם כפית מלח, שמים  וזהו נותנים לכל העסק כמה דקות על אש בינונית, עד שהמים נספגים, בודקים שהקוסקוס מוכן.

אפשרות נוספת להכין קוסקוס ללא בישול
שופכים כוס של קוסקוס לקערה מוסיפים 2 כפות שמן, כפית מלח ומערבבים, מוסיפים כוס מים רותחים ומערבבים, מעסים את הקערה ממתינים כ -5 דקות. מערבבים שוב את הקוסקוס וממתינים 5 דקות נוספות ללא המכסה לאידוי מלא של המים.  

ועכשיו שלב אחרון - הרכבת המנה 

מוסיפים לצלחת קוסקוס מוכן אם יש גושים אז מפרידים עם מזלג, מוסיפים את מרק הירקות ומוסיפים נתח שלם או חתיכות מהנתח של הסייטן עם השום שנאפה בתנור וזהו בתיאבון ;) 



אוף, כמה עבודה בשביל קוסקוס באמת לא מתאים לי אבל אי אפשר להפסיק לזלול אותו , יאללה ממחר סדנת צום מיצים  ;) 


הברברים מהרי האטלס קטן עליהם מכינים גם קוסקוס בשטח 










"שלאפ שטונדה" שעת מנוחה אחרי הקוסקוס 




















2 תגובות:

עדי אמר/ה...

פוסט יפה ומושקע, והמנה נראית משגעת.
כל הכבוד!

Unknown אמר/ה...

תודה רבה , אני שמחה לשמוע שאהבת ;)